Menyknapp

Kriterier

Roy belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Vinnarna utses av en jury tillsatt av Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion. Produktionsbolagen och tävlanden kan skicka in flera bidrag i varje kategori. Sista dag att skicka in bidrag är 23 augusti.

Sveriges bästa reklamfilm

  • 1 guld, 3 silver, 10 nomineringar

  • Reklamfilmen ska vara producerad av ett svenskt produktionsbolag

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Reklamfilmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.

  • En reklamfilm är en film i kortare format, med annonsör i botten.


Sveriges bästa reklamfilmsregissör

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • Regissören ska vara verksam och ha sin bas i Sverige

  • Anmälan får bestå av upp till tre reklamfilmer som har premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmerna är inte begränsade till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • Filmerna ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa reklamfilmsfotograf

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • Fotografen ska vara verksam i Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa animation

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • De tävlande ska vara verksamma i Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa visuella effekter

  • 1 guld, 3 nomineringar.

  • De tävlande ska vara verksam i Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • En casefilm/breakdownfilm som förklarar hur filmen är gjord måste följa med filmen vid anmälan, max 1 min lång.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa reklamfilmsklippare

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • Klipparen ska vara verksam i Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa musik i reklamfilm

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • Reklamfilmen ska vara producerad av ett svenskt produktionsbolag.

  • Musiken ska ha licensierats i och för (minst) Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen så länge musiken är licensierad i Sverige.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Kriterier för Roy JR, klicka här.

Oneofthree.se uppmärksammar kvinnliga regissörer på produktionsbolagen

Film&TV-Producenterna och KOMM:s initiativ ”En av tre” lanserades får tre år sedan med målet att öka andelen kvinnliga regissö...

Läs mer Roygalan

Vinnarna i Roygalan – Sveriges bästa reklamfilm 2016

Indios filmer för Sveriges Radio och Kent tog hem topplaceringarna när Roygalan ikväll belönade ”kreativitet och nyskapande inom s...

Läs mer Roygalan