Menyknapp

Kriterier

Roy belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Vinnarna utses av en jury tillsatt av Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion. Produktionsbolagen och tävlanden kan skicka in flera bidrag i varje kategori. Sista dag att skicka in bidrag är 23 augusti.

Sveriges bästa reklamfilm

  • 1 guld, 3 silver, 10 nomineringar

  • Reklamfilmen ska vara producerad av ett svenskt produktionsbolag

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Reklamfilmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.

  • En reklamfilm är en film i kortare format, med annonsör i botten.


Sveriges bästa reklamfilmsregissör

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • Regissören ska vara verksam och ha sin bas i Sverige

  • Anmälan får bestå av upp till tre reklamfilmer som har premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmerna är inte begränsade till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • Filmerna ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa reklamfilmsfotograf

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • Fotografen ska vara verksam i Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa animation

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • De tävlande ska vara verksamma i Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa visuella effekter

  • 1 guld, 3 nomineringar.

  • De tävlande ska vara verksam i Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • En casefilm/breakdownfilm som förklarar hur filmen är gjord måste följa med filmen vid anmälan, max 1 min lång.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa reklamfilmsklippare

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • Klipparen ska vara verksam i Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Sveriges bästa musik i reklamfilm

  • 1 guld, 3 nomineringar

  • Reklamfilmen ska vara producerad av ett svenskt produktionsbolag.

  • Musiken ska ha licensierats i och för (minst) Sverige.

  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2016-30/06/2017.

  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen så länge musiken är licensierad i Sverige.

  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.


Kriterier för Roy JR, klicka här.

Roygalan firar 15 år med jubileumskväll på Cirkus i Stockholm

Den 10 oktober firar svensk reklamfilms mest prestigefyllda pris 15 år. Roygalan är uppkallad efter ingen mindre än regissören Roy...

Läs mer

De här kan vinna Roygalan

– Som alltid presenterar Roygalan ett mycket starkt startfält med bidrag som väl speglar de högkvalitativa filmer som satt svensk...

Läs mer