Kategorier & tävlingsregler 2016

Roy belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Vinnarna utses av en jury tillsatt av Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion. Produktionsbolagen och tävlanden kan skicka in flera bidrag i varje kategori. Sista dag att skicka in bidrag är 16 september.

Sveriges bästa reklamfilm

  • 1 guld, 3 silver, 10 nomineringar
  • Reklamfilmen ska vara producerad av ett svenskt produktionsbolag
  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2015-30/06/2016.
  • Reklamfilmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.
  • En reklamfilm är en film i kortare format, med annonsör i botten.

Sveriges bästa reklamfilmsregissör

  • 1 guld, 3 nomineringar
  • Regissören ska vara verksam och ha sin bas i Sverige
  • Anmälan får bestå av upp till tre reklamfilmer som har premiärvisats under perioden 01/07/2015-30/06/2016.
  • Filmerna är inte begränsade till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.
  • Filmerna ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.

Sveriges bästa reklamfilmsfotograf

  • 1 guld, 3 nomineringar
  • Fotografen ska vara verksam i Sverige.
  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2015-30/06/2016.
  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.
  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.

Sveriges bästa animation

  • 1 guld, 3 nomineringar
  • De tävlande ska vara verksamma i Sverige.
  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2015-30/06/2016.
  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.
  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.

Sveriges bästa visuella effekter

  • 1 guld, 3 nomineringar.
  • De tävlande ska vara verksam i Sverige.
  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2015-30/06/2016.
  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.
  • En casefilm/breakdownfilm som förklarar hur filmen är gjord måste följa med filmen vid anmälan, max 1 min lång.
  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.

Sveriges bästa reklamfilmsklippare

  • 1 guld, 3 nomineringar
  • Klipparen ska vara verksam i Sverige.
  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2015-30/06/2016.
  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen.
  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.

Sveriges bästa musik i reklamfilm

  • 1 guld, 3 nomineringar
  • Reklamfilmen ska vara producerad av ett svenskt produktionsbolag.
  • Musiken ska ha licensierats i och för (minst) Sverige.
  • Reklamfilmen ska ha premiärvisats under perioden 01/07/2015-30/06/2016.
  • Filmen är inte begränsad till att ha visats i Sverige, utan omfattar visning i någon del av världen så länge musiken är licensierad i Sverige.
  • Filmen ska skickas in i sitt original och inte som directors cut.