Sveriges bästa reklamfilmer och kreatörer 2022 utsågs just på en fullsatt gala på Södra Teatern i Stockholm. Newland storslammade och tog hem fyra topplaceringar på kvällens Roygala i kategorierna; Årets bästa reklamfilm, årets reklamfilmsregissör, årets musikvideo samt mottog priset för årets Roy Rising star. I Roygalans nya kategorier vann Bleck Film Sveriges bästa produktionsbolag, Denise Östholm bästa kostymdesign och Agustin Moreaux bästa scenografi - Jag älskar reklamfilm och är djupt imponerad av den hantverksskicklighet som kreatörerna bakom årets vinnande bidrag besitter. Återigen blir jag stolt över att TV4 är med i ett sammanhang som premierar svensk reklamfilm. Här ser vi tydligt att kvalitet och kreativitet skapar reklam som berör, säger Malin Häger försäljningsdirektör reklam Norden, TV4 Media. Roygalan, som arrangeras av Film&TV-Producenterna, hölls i år för nittonde gången. I de tretton kategorierna korades följande vinnare: Bästa Reklamfilm GULD: Newland – ”Denim” för H&M (https://youtu.be/zeI5-Vdx7kQ) Juryns motivering: Vi föll pladask för hur idé, hantverk och attityd, triggar vårt intresse och landar perfekt i konceptet. En till synes enkel tanke, har översatts till en inspirerande och uttrycksfull film där vi blir sugna på att upptäcka det nya som varit gammalt men också att återanvända det som kan bli nytt igen. Kamera, ljudläggning och klippning samsas om att överraska tittaren, om och om igen, och vi vill bara se mer. SILVER till tre filmer: Bacon (STH) – ”Say you, say Tre” för Tre (https://youtu.be/Qo2NA41isBY) Business Club Royale – “The Field” för Peas of Heaven (https://youtu.be/cFgnH4r392s) Karpinsky – ”Fortsätt ta hand om varandra, pandemin är inte över” för MSB (https://youtu.be/kbiT8G5H1yE) Bästa Reklamfilmsregissör Marcus Ibanez - ”The Wish” för Penny (https://youtu.be/BqI62MSfOTk), ”Click” för Läkare Utan Gränser (https://youtu.be/Qp-RVC_bCJg) och ”På väg till dig. Arigato” för Postnord (https://youtu.be/6u1DPZJwXDE) Juryns motivering: Vi har fått ta del av tre filmer där hantverket är slående. Regissören har en unik fingertoppskänsla som vördnadsfullt hanterar alla element som krävs för att dra in oss tittare i en egen värld och bygga engagemang. Personregin är enastående, scenografi och styling är så välbalanserat och musiken och klippningen är sensationell. Det blir helt enkelt inte bättre än så här. Årets Roligaste Reklamfilm: Slate Film – ”Sales isn´t always easy” för Zaplify (https://youtu.be/C90zCZrXs1E) Juryns motivering: Årets roligaste reklamfilm levererar stor igenkänning och ett lika stort skratt. Den visar att en kort film också kan göra jobbet om idéen är tydlig och väl genomförd. Casting, regi, tajming och klippning är så bra i denna film så juryn var eniga om att roligare än så här blir det inte. Bästa Reklamfilmsfotograf Tim Lorentzén - ”Fall In Love With Dating” för Bumble (https://youtu.be/eBPCQcx40Os), “The Race” för ATG (https://youtu.be/tu2J2zEgVic) och “Be yourself & More” för H&M (https://youtu.be/hJ6nxzWyuRs) Juryn motivering: Årets bästa reklamfilmsfotograf har med otroliga bilder visat en väldigt stark bredd där fotot genomgående är avgörande för helhetsintrycket. Med stark närvaro, intressanta kompositioner och vackert ljus, porträtteras både människor, miljöer och hästar i absolut högsta klass. Bästa Reklamfilmsklippare Nils Ossian Andersson - ”When Harry met Santa” för The Norwegian Postal Office (https://youtu.be/vpKdYn-V_2Q) och ”Strömavbrottet” för Försvarsmakten (https://youtu.be/b6T-8FFYbyQ) Juryns motivering: Känsla! Det är en glädje att få hänga med i den nyfikenhet och rytmik som präglar den här klipparens arbete. I både historieberättande och budskap finns en stark, egen känsla för timing på flera nivåer. Tack vare just det, lyfter klipparen konceptet av båda dessa filmer så det blir händelserikt att få titta, och fint att få känna. Bästa Musik i Reklamfilm Universal Music Publishing - “The Future is Electric” för Volvo (https://youtu.be/dM8rGNlPPfw) Låtens titel: Anything You Can Do Skriven av: Irving Berlin (Universal Music Publishing AB) Framförd av: Ethel Merman & Ray Middleton Juryns motivering: Juryns motivering: Här har man på ett smart och kärleksfullt sätt lyckats använda musikens möjligheter för att såväl förstärka karaktärerna som förmedla ett budskap och dessutom täcka in produktens innersta kärnvärde. Resultatet blir humoristiskt och härligt. Bättre låtval får man leta efter! Bästa Musikvideo Maceo Frost och Newland - “Jag har fattat” för Robin Nazari (https://youtu.be/g6TZFOI3T9s) Juryns motivering: I en symbios av storytelling och musikvideo får vi se en naken, sårbar och fin historia där artisten och regissören låter oss följa med rakt in i det mest privata sorgearbetet. Det är svårt att inte bli tagen av denna familj och deras berättelse med blandningen av tillbakablickar på deras minnen och inblick i deras samtal i nutid.Vi har fattat, att detta är årets bästa musikvideo! Bästa Visuella Effekter Rascal Post – “No turning back” för Formula E (https://youtu.be/AoUG_im9eTc) Juryns motivering: Vi får följa med på en resa med fart, fläkt och spänning där gränsen mellan det taktila och det imaginära skickligt suddas ut och där man sätter berättandet i fokus vilket gör att det magiska tillåts hända. Vinnaren lyckas mästerligt med att låta betraktaren glömma att gränsen ens existerar och gömmer på så sätt sitt eget fantastiska hantverk. Bästa Animation Naive - ”Världens bästa djurskydd” för Djurens rätt (https://youtu.be/2cMZ3CU_N_g) Juryns motivering: Här får vi se en animerad film som når in på djupet. Ett modigt grepp där vi får vila ögonen länge på bilderna. Animera betyder ge liv, besjäla, och exakt det gör denna fina film som även ger en röst åt dem som inte alltid kan göra sig hörda. Bidraget visar på en fingertoppskänsla när det kommer till manus, tajming och karaktärsutveckling. Bästa Kostymdesigner Denise Östholm – ”One” för Whatsapp (https://youtu.be/JiO_CseX99w) Juryns motivering: Årets bästa kostymdesigner har med en särpräglad fingertoppskänsla skapat en kostym som definierar en karaktär på en millisekund, driver och sätter narrativet för tid och rum och som dessutom lyckas skapa ett universum för betraktaren. Bästa scenograf Agustin Moreaux - ”Rebuild the World” för Lego (https://youtu.be/mTYJsrB6ruo), ”Holiday” för Lego (https://youtu.be/4hDjadV2I9c) och “Moving on” för Coursera (https://youtu.be/XC9vpbd1q6E) Juryns motivering: Vinnaren i kategorin; årets scenograf övertygar juryn med en slående känsla av lekfullhet och glädje. Detaljrikedomen och sättet att knyta samman världar, i bidragens storskaliga projekt, anser juryn hantverksmässigt, ligga på den absolut högsta nivån. Roy Rising Star Alexander Abdallah – ”Dröm en Dröm” för Maria Nilsdotter (https://youtu.be/tPai_BvYd5Q) Juryns motivering: Drömskt men ändå skarpt. Intimt men ändå stort. Mörkt men ändå ljust. Med sin höga konstnärliga nivå och förmåga att skapa en väl komponerad helhet har årets vinnare imponerat på oss alla. Årets Rising Star bjuder in till en poetisk symfoni av väl sammansatta ord och drömska bilder - till ett budskap som landar mjukt i hjärtat. Bygg en armé och våga drömma! Bästa Produktionsbolag Bleck Film - ”Ryttaren” för Postnord (https://youtu.be/Gnkuv_oNio0), ”Bankers” för Juni (https://youtu.be/xpSicjQpTEE) och ”Var det så här travet en gång började?” för ATG (https://youtu.be/S4KVrpLbOD8) Juryns motivering: Hantverket är imponerande och man ser tydligt att produktionsbolaget adderar enormt mycket till idén, i alla inskickade bidrag. Det är bombastiskt, storslaget och oklanderligt. Samtliga bidrag håller en väldigt hög nivå som förtjänar Roygalans första pris för Årets Bästa Produktionsbolag.
Årets prisutdelning och fest äger rum den 23 oktober på Biblioteket Live på Medborgarplatsen i Stockolm. Eftersom årets gala är...