Menyknapp

Vinnare 2023

Bästa Reklamfilm
GULD:
B-Reel Films
- “Normalize it” för Oatley


Juryns motivering: En pärla till film som fångade oss redan från första framen. Vi imponerades stort av den finstämda balansen mellan musik, casting, kostym, scenografi, foto, klippning, och regi som landar budskapet på ett klockrent och övertygande sätt utan någon hjälp av dialog. Hela filmen genomsyras av en glimt i ögat och leker med klichéer samtidigt som den vänder upp och ner på stereotyper. Det är den sortens film man kan se många gånger och upptäcka nya detaljer varje gång.

SILVER till tre filmer:
New Land
- ”Break the Pattern” för Electrolux
New Land - ”Family Bond” för Volvo Cars
Valtech RADON - “For your f*cking freedom” för RFSU


Bästa Reklamfilmsregissör
Tomas Jonsgården, B-Reel Films - ”Save The Survivors” för Save the Children och “Jeff” för Tre


Juryns motivering: Med en ständigt närvarande fingertoppskänsla sträcker sig den här regissörens magiska arbete över kategorier och gränser. Vi får hänga med på en resa genom både humor och allvar vilket visar på en regissör som har en unik bredd. Med högsta möjliga kvalitet blandas personregi, hantverk och utförande till någonting unikt, som stannar kvar hos betraktaren långt efter filmernas slut.


Roligaste Reklamfilm
B-Reel Films - ”Motatos Rumours” för Matsmart


Juryns motivering: Antingen har man det eller inte; känslan för detaljerna som inte har med logik eller förnuft att göra, men som är helt avgörande för om något blir kul på riktigt eller bara i teorin. Timingen, castingen, miljön, musiken - här sitter varje del av utförandet som en smäck och vi kan inte värja oss. There are too many polar babies!


Bästa Reklamfilmsfotograf
Tim Lorentzén, XO - ”Lemons”, ”Plates” och ”Nothing” för Expedia


Juryn motivering: Årets bästa reklamfilmsfotograf har visat en exceptionell förmåga att skapa slående bildkompositioner som väcker känslor hos tittaren. Med ett öga för detaljer i världsklass, en sensibilitet för ljussättning och med modet att bryta normen för hur bild ska vara komponerad i reklamfilm, har han lyckats skapa bildkonst av tallrikar, tystnad och citroner. Utan att ens flytta kameran. 


Bästa Reklamfilmsklippare
Emma Backman, Cabin Editing Company - ”Family Bond” för Volvo, ”Protect This House” för Under Armour  och “Love Your Ears” för Audika


Juryns motivering: Juryn blev mäkta imponerad av klippningen av dessa tre filmer. Känslan, kreativiteten, timingen, nyfikenheten och inte minst den enastående förmågan att få historierna och budskapen att lyfta till nya höjder och skapa minnesvärda upplevelser är slående. Detta hantverk ligger på den absolut högsta möjliga nivån.


Bästa Musikvideo
Bruto Studio - ”Vägrar gå hem” för Familjen

Juryns motivering: Under loppet av fyra minuter tar den här musikvideon oss ut på en resa som håller oss ständigt nyfikna och underhållna. En stark känsla av nostalgi bär oss fragmentariskt framåt, där filmen skulle kunna vara minst lika stark under MTV’s och ZTV’s storhetstider men utan att tappa relevans år 2023. Vi blir hänförda av den uppfriskande lekfullheten och detaljrikedomen i animationerna som är på en helt egen nivå! ”Vägrar gå hem” känns redan idag som att den har en plats i svensk musikvideohistoria.


Bästa Visuella Effekter
Rascal Studios - "Progress is Unstoppable" för Formula E


Juryns motivering: När det är oklart var verkligheten slutar och magin börjar, kittlar det till lite extra! När VFX-arbetet får oss att tro, drömma och häpnas är det som bäst. Ett enastående VFX-arbete som sömlöst integrerar digitala element med praktiska bilder för att förstärka berättandet. Briljant hantverk i denna pärla!


Bästa Animation
Naive - ”Transmission One” för KOTA


Juryns motivering: Årets pris för Bästa Animation går till en film som förenar ett ypperligt hantverk med ett dramatiskt berättande som får oss att vilja se mer. Med en lekfullhet, musikalitet, design och intressanta karaktärer förenar årets pristagare alla de element som gör animation till en konstform för sig.


Bästa Kostymdesigner
Mia Andersson, The Talent Group - ”1971 Italia Svezia” för ZETA


Juryns motivering: Årets bästa kostymdesigner klär inte bara karaktärerna utan låter kostymen blir en levande del av berättelsen och transporterar tittarna tillbaka i tiden. Med en enastående bedrift lyckas årets vinnare gestalta 70-talet på ett sätt som bidrar till produktionens autenticitet och visuella förtrollning.


Bästa Scenograf
Simone Grau, ArtOfficial Agency - ”A Twisted Game” för Merge Mansion


Juryns motivering: Vinnaren i årets kategori; scenograf, övertygar juryn med ett skickligt hantverk på den absolut högsta nivån i bidragens storskaliga produktion. Det finns en imponerande detaljrikedom och lekfullhet i de fängslande miljöerna som sammanbinder och lyfter storyn. Varje scenografi och rekvisita, spelar en avgörande roll i att förbättra den övergripande filmupplevelsen.


Roy Rising Star
Robin Sharmin, Blonde Inc. - ”Ramadan x Adidas” för Adidas och ”Enter Your Zone” för Nike x Sportamore


Juryns motivering: Årets Rising Star visar på att regi verkligen sitter i alla de kreativa valen en filmproduktion innehåller. Med noga utvald casting, klippövergångar, musik och kameraspråk lyckas regissören skapa en helhet i sina filmer som känns framåtlutande och inspirerande.


Bästa Produktionsbolag
B-Reel Films - ”Normalize it” för Oatley, “Save The Survivors” för Save The Children och "Motatos Rumours" för Matsmart


Juryns motivering: 2023 års bästa produktionsbolag visar på en enorm bredd och en internationellt hög standard från första till sista framen. Från humor till det allvarligaste allvarliga skildras med en känsla och en finess som är outstanding. Ni inspirerar oss alla och har en enastående förmåga att hantera olika genres. Pushers, överklasskärringar och hemska krigsscener, inget är för svårt för B-Reel Films!


Roygalans Jubileumspris
Folke Film och Andreas Nilsson - ”Epic Split” för Volvo Trucks


Juryns motivering: Priset går till en film som fick världen att självmant dela och prata om en produkt som tidigare har varit ointressant för gemene man. Ordet viral fick en ny betydelse. Casting, musikval och utförande är av absoluta världsklass! Än i dag ger den gåshud varje gång man tittar. Den kommer alltid att vara en ikonisk reklamfilm och har tagit plats i svensk reklamfilms historia och förtjänar därmed Roygalans jubileumspris som bästa reklamfilmen genom Roygalans historia.


 

Roygalan byter kostym 2024

Roygalan, som årligen belönar Sveriges bästa reklamfilmer, kommer att genomföras i ett något mindre format i år på grund av det rå...

Läs mer

Marie Agerhäll leder Roygalan 2023

Den 19 oktober är det äntligen dags att hylla Sveriges bästa kreatörer inom svensk reklamfilmsproduktion. Årets gala leds av Ma...

Läs mer