Menyknapp

2018 års vinnare

2018 år statyetter för bästa Reklamfilmsregissör och Bästa Reklamfilm hamnade återigen hos New Land när Roygalan ikväll belönade ”kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion”. Roygalan, som arrangeras av Film&TV-Producenterna, hölls i år för sextonde gången på Cirkus.

I de elva kategorierna korades följande vinnare:

Bästa reklamfilm
GULD:
New Land- ”Minns det som i går” för Cancerfonden

Juryns motivering: ”Vad är det här? Ännu en film som varje jury med någon form av hjärta bara måste ge höga betyg. Och just därför har så svårt att belöna, för så enkelt är det ju inte, det går vi inte på. Men så tittar vi en gång till och går lite djupare under ytan, på det underliggande hantverket, på historieberättandet, på alla väl avvägda val, på det som sägs och på det som inte sägs, som inte behöver sägas. Och då faller vi. För trovärdigheten, för karaktärerna, för klippningen, musiken och den fingertoppskänsliga balansen. Värdigare Roy-vinnare har vi inte sett. Grattis New Land och Cancerfonden!”

SILVER:
Indio- ”As I really am” för Toyota
Indio - "Fill the Stadium" för Stadium
Bacon- ”Vardag” för IKEA

Bästa reklamfilmsregissör
Sheila Johansson - ”Minns det som i går” för Cancerfonden, ”Cyan Racing” för Polestar och”An opera made of orgasms” för Folkoperan

Juryns motivering: "Här ser vi en regissör som kan berätta både lågmält och högljutt, både djupt mänskligt och extremt tekniskt. Och lyckas klä varje berättelse i den dräkt den kräver och förtjänar. Så länge man gör det trovärdigt och med osviklig känsla för kvalitet. Ja, ROY-juryn har bestämt sig för att i år belöna en regissör som med precision och knivskarpt handlag har visat sig behärska alla strängar på instrumentet och slår an ackord i både dur och moll. Men utan en endaste liten falsk ton".

Bästa Animation
Kalle Brusewitz Haglund - ”En gång till” för Familjen

Juryns motivering: ”Priset för Bästa Animation går till ett bidrag som imponerar med sin konceptuella energi, visuella ambition, berättarglädje och konsekventa, kvalitativa utförande. I hård konkurrens med andra bidrag som imponerade med teknisk nivå och verkshöjd, har Roys jury år 2018 beslutat att tilldela årets pris till Kalle Brusewitz Haglund.”

Bästa Reklamfilmsklippare
Johan Söderberg och Christian Larson - ”Black” för Pepsi

Juryns motivering:”Så musikaliskt! Så medryckande! Juryn känner sig cool bara av att få titta på denna vältajmade svartvita dans.Med perfekt balanserad uppbyggnad av spännande karaktärer, överraskningar och plötsliga färginslag håller klippningen åskådaren engagerad till sista rutan! 2018 års Roystatyett till bästa klippare går till Johan Söderberg och Christian Larson.”

Bästa Visuella effekter
Important looking pirates  - ”Smooth Bass" för Klarna

Juryns motivering: ”Så underbart att få se nåt man inte visste att man verkligen ville se! Varje dallrande våg är ett mästerverk. Det här är en film som knockade juryn av stolarna med sin knivskarpa detaljförmåga, största möjliga realism och det skönaste beatet. VFX i världsklass! Årets ROY i bästa VFX går till Important Looking Pirates för Klarna.”

Bästa Musikvideo
New Land/Sheila Johansson- “I owe you nothing” Seinabo Sey

Juryns motivering:”Med kompromisslös attityd och fängslande estetik, rik på detaljer, tas tittaren med på en välbehövd resa där musiken och det visuella kompletterar varann perfekt. En bra musikvideo försöker fånga budskap eller känslor i en låt. Men i vissa få fall, de bästa fallen, är de också totalen av två lika delar. Där det visuella och musiken känns skapade för varann. Denna film är ett perfekt bevis på detta.”

Bästa reklamfilmsfotograf
Erik Sohlström - “Black” för Pepsi

Juryns motivering: ”Om en kamera och en fotograf kunde delta i Let’s dance, skulle detta par vara solklara vinnare! Ljuset, bildspråket och rörelserna, det är drömskt, intensivt och dansant. Från första till sista frame dras vi med i en fantastisk värld. Grattis till årets bästa fotograf Erik Sohlström”

Årets modigaste
Camp David - ”Make Space” för Arbetsförmedlingen

Juryns motivering:”Detta är ett pris som ska delas ut till en reklamfilm som vågat göra något nytt eller annorlunda och som sticker ut bland övriga reklamfilmer. Det har synnerligen årets vinnare gjort genom att ta utmaningen ett steg längre. Att inte bara våga göra en reklamfilm om ämnet utan även utmana vår bransch genom att visa att man med rätt team kan göra budskapet ännu mer tydligt. Årets vinnare går till Camp David och filmen Make Space för Arbetsförmedlingen.”

Bästa Story
Slutet är nära - ”Den orakade sanningen” för Philips

Juryns motivering:”Juryn fastnade denna gång för ett varmt och fint bidrag där man som tittare kände att man ville se mer. En trovärdig film som med sin enkla set up bjuder in oss till en rolig dialog som man tidigare inte sett  i reklam för liknande produkter. Vinnare av Roys första Story är Slutet är nära med ”Den orakade sanningen” för Philips."

Bästa musik i reklamfilm
"Waterline" (Gasorgel edition) för Stockholm Gas med GRANT feat. Stockholm Gas
GRANT (Sony Music)
Caroline Cederlöf  (Universal Music Publishing)
Peter Kvint  (Kvintessential/Sony/ATV Music Publishing)
André Brink (Music Supervisor, Universal Music Publishing)

 Juryns motivering: ”Man skulle vilja veta hur denna idé växte fram. Med en vacker uttrycksfull sång ackompanjerad av ett specialtillverkat instrument vävs denna fantastiska låt ihop med reklam för vilka möjligheter kundens produkter har.”

Roy JR
Nim Kyoung Ran Sundström –Nike, Vi-skogen  och Shout Out Louds.

Juryns motivering: ”Årets Roy JR har med sina tre inskickade filmer visat på en bredd och en känsla för vackrabilder och fina, moderna val av detaljer. Det är snyggt, stilsäkert och känns fräscht på ett sätt som gjort att juryn tilldelat årets Roy JR till en rising star, en regissör att räkna med i framtiden. Grattis Nim Kyoung Ran Sundström!”

Rekordmånga kvinnliga kreatörer nominerade

Vinnarna av årets Roygala koras på Cirkus i Stockholm den 26 september. Roygalan premierar kreativitet och nyskapande inom svensk...

Läs mer

Sara Haag och Jessica Thorelius orförande i Roygalans jurys 2018

Den 26 september är det dags för Roygalan där bland annat Sveriges bästa reklamfilm och musikvideo ska utses. Nytt för i år att ju...

Läs mer