Den 6 maj utsågs Sveriges bästa reklamfilmer på en nedbantad Roygalan på Teatergrillen i Stockholm. Priser delades ut i kategorierna Årets bästa reklamfilm, Årets bästa reklamfilmsregissör och Årets roligaste reklamfilm.
Produktionsbolaget Social Club vann Årets bästa reklamfilm med filmen ”No No” för Systembolaget, regisserad av Jesper Ericstam. Dagens stora vinnare var annars regissören Sara Haag som vann priset för Årets bästa reklamfilmsregissör och som även hade regisserat Årets roligaste reklamfilm ”Ursäktsarkivet” för Röda Korset producerad av Giants & Toys. Bakom Roygalan står Film&TV-Producenterna.
I årets tre kategorier korades följande vinnare:
Årets bästa Reklamfilm
GULD:
Social Club – ”No No” för Systembolaget
Juryns motivering: Ilska, skratt, besvikelse, frustration men kanske framförallt kärlek och omtanke. Den här filmen lyckas klämma in allt detta på bara 45 sekunder. Dessutom med ett otroligt skarpt öga för casting, kostym och locations som ger filmen en trovärdighet utöver det vanliga. Ibland är ett nej det finaste du kan ge, men i årets Roygala blir det ett rungande ja!
SILVER:
Giants & Toys – ”Ursäktsarkivet” för Röda Korset
New Land – ”Amazon X Dante Heartbeats” för Hjärtebarnsfonden
B R • F – ”Tillsammans igen” för Cancerfonden
Årets bästa Reklamfilmsregissör
Sara Haag för Ursäktsarkivet/ Willys jul/Festival
Juryns motivering: Med en otrolig skärpa i detaljer och en känsla för timing i världsklass uppvisar vinnaren i alster efter alster att film med komedi som kärna är ett av de starkaste uttrycken inom reklamfilm. Komedi som uttrycksform är kanske den svåraste av balansgångar, oftast på slak lina. Årets regissör visar tydligt att vägen till ett lyckat slutresultat inte är en tillfällighet utan resultatet av minutiöst arbete i alla steg.
Årets roligaste reklamfilm
Giants & Toys – ”Ursäktsarkivet” för Röda Korset
Juryns motivering: Ett manus som i fel händer skulle kunna falla pladask, men som här tar tittaren på en underhållande resa fylld av komik i allt från manus och dialog till casting och knivskarpa prioriteringar och timing i klippning. Ett lysande exempel på en film som troligen var bra redan på idéstadium men som i sann Roy-anda slog ut i full blom i händerna på denna fantastiskt talangfulla regissör.