Den 24 oktober är det dags för den sjuttonde upplagan av Roygalan som belönar kreativitet och nyskapande inom svensk reklamfilmsproduktion. Inför galan 2019 utökas tävlingen med en humorkategori; ”Sveriges roligaste reklamfilm”. En annan förändring är att kategorin Roy Junior byter namn till ”Roy Rising Star”.
Tanken är att reklamfilmer i humorgenren ska få mer uppmärksamhet då de har en tendens att försvinna lite i tävlingssammanhang.
- Vi vill inte att humor och mer storslagna filmer ska konkurrera med varandra utan att båda ska få en värdig plats i Roygalan. Svenska produktionsbolag är duktiga på att producera humorreklam så självklart vill vi att det ska synas och uppmärksammas. Efter att ha jobbat med humorreklam i över 20 år ligger det här priset mig varmt om hjärtat, säger Cornelia Opitz, ordförande i Film&TV-Producenternas reklamfilmssektion.
Årets tolv kategorier på Roygalan:
Sveriges Bästa Reklamfilm
Sveriges Bästa Reklamfilmsregissör
Sveriges Roligaste Reklamfilm
Sveriges Bästa Reklamfilmsfotograf
Sveriges Bästa Animation
Sveriges Bästa Visuella Effekter
Sveriges Bästa Reklamfilmsklippare
Sveriges Bästa Musikvideo
Sveriges Bästa Story
Sveriges Bästa Musik i Reklamfilm
Roy Rising Star
Årets Modigaste
Bidragsinlämningen öppnar den 6 augusti på roygalan.se fram till den 31 augusti.