Menyknapp

Vinnare

Här är årets vinnare på Roygalan 2025: 

Bästa Reklamfilm
GULD: new-land
“Break the Cycle of Disadvantage” för Stockholms Stadsmission

Juryns motivering: Genom stark casting och ett effektivt berättande byggs en historia som verkligen berör. Regi, foto och klippning samspelar i perfekt harmoni och förvaltar en stark idé på bästa sätt. Resultatet är en film som stannar kvar i oss i juryn och som påminner om kraften i skickligt hantverk.

SILVER till tre filmer:
B-Reel Films “Hålet” för Fund Your Mother
PINE “Run Like We Are Ment To” för Craft Sportswear
new—land “Moments That Never Happen” för Volvo Cars EX90

Bästa Reklamfilmsregissör
Adam Berg, B-Reel Films, för Kent, Audible och SAP

Juryns motivering: Med en orubblig känsla för visuellt berättande har årets vinnare visat hantverk på absolut högsta nivå. Här möts lekfullt berättande med ett mästerligt utförande, skärpa möts med värme. Detta är en regissör som står orädd i sin vision, och som alltid levererar i världsklass. Du är en sällsynt talang, och en självklar mästare.

Roligaste Reklamfilm
FLX ”Allt var inte bättre förr” för Svenska Spel

Juryns motivering: Med älskvärd casting, underbar tajming och visuell nostalgi kastas vi tillbaka till en tid när passningsspelet var rakare, mustascherna stoltare och kostråden betydlig enklare. En klockren idé, briljant utförd, är allt som behövs för att få till en humoristisk fullträff rätt i krysset. Och nej, allt var inte bättre förr. Men om det var i närheten av så charmigt som den här filmen kan det heller inte ha varit helt outhärdligt.

Roy Rising Star
Louise Wachtmeister, Camp David för Velux och AMF

Juryns motivering: Årets vinnare visar redan från start en närmast ovanlig mognad och trygghet i sitt berättande. Med ett distinkt filmspråk fyllt av subtil elegans och känslighet för de små ögonblick som kan förändra livet, skapas berättelser med en mänsklig nerv som fångar och berör. Varje val –från bild till rollbesättning –känns självklart och laddat med precision. Här träder en unik röst fram, med en bredd och styrka som gör att vi är övertygade om att detta bara är början på en lysande resa.

Bästa Reklamfilmsfotograf
Arvid Kornstrand, XO Film, för Polivy, Kent och Kicks

Juryn motivering: Årets filmfotograf har ett fängslande och personligt uttryck och visar prov på både kreativitet, nytänkande och bredd i sittkameraspråk. Han kan skapa det storslagna, men behärskar också det fundamentala, att i avskalade miljöer och på begränsad yta med enkla medel åstadkomma något unikt och framkalla känslor som dröjer sig kvar länge hos tittaren.

Bästa Reklamfilmsklippare
Simon Pontén, Main Character, för Bring, Marshall och Volvo

Juryns motivering: Att lägga ett klipp kan lätt ses som en bagatell. Men för att få det att se just lätt ut krävs ett knivskarpt öga och en mjuk fingertoppskänsla. Att få klippet att kännas då det ska kännas eller sömlöst passera förbi där det inte ska märkas fordrar en mästares erfarenhet och talang. Årets Bästa Klippare besitter alla dessa egenskaper och det är en glädje att följa rytmen i dansen han bjuder upp till.

Bästa Visuella Effekter
Naive “Matriket” för Lidl

Juryns motivering: Visuella effekter behöver inte alltid vara storslagna för att beröra. Ofta är det i de små nyanserna som magin uppstår – i detaljerna som ger puls, närvaro och trovärdighet åt en hel värld. Detta bidrag imponerar med sitt omsorgsfulla hantverk, där digital precision sömlöst vävs samman med praktiska lösningar och där varje detalj bär berättelsen framåt. Resultatet är en värld som andas liv, så levande att vi själva vill kliva in i den.

Bästa Musik i Reklamfilm
Giants & Toys “Lower Than Low” för Power
Skriven och framförd av Tony Lindmark

Juryns motivering: Årets vinnare av Bästa musik i reklamfilm charmade hela juryn med ett sällsynt innovativt grepp kring hur musik kan lyfta en berättelse. Med fläckfri musikproduktion, träffsäkert textförfattande och en stor portion LÅG humor är musiken en oumbärlig del av filmen. Den lyckas balansera konstnärlig vision, tekniskt hantverk och kunderbjudande på ett sätt som både imponerar och underhåller, från början till slut.

Bästa Produktionsbolag
new—land för Coachtopia, Stockholms Stadsmission och Volvo Cars EX90

Juryns motivering: Årets bästa produktionsbolag visar på en imponerande helhet – från de största produktionerna med hög budget till pro bono-projekt som bär en stark känsla och personlighet. Med en bredd som sträcker sig genom hela processen, från produktion till post, levererar de med kvalitet, närvaro och fingertoppskänsla i varje del.

Stort grattis alla vinnare!

Roygalans jury 2025

Som alltid ligger ett gediget juryarbete bakom årets vinnare och i år är juryn uppdelad i två huvudgrupper, med särskilt inbjudna...

Läs mer

Här är årets nominerade bidrag 2025

Roygalans jurygrupper har sagt sitt och nu offentliggörs årets nominerade till Roygalan 2025. Den 22 oktober koras alla vinnare på...

Läs mer